2.05.2010

C.O.U.N.S.E.L.I.N.G



salam.....rasenye baru tadi ak baru balik dari kelas counseling.....kelas punye la bapak awal giler...pukul 8 beb!!!!.....tambah lecturer mmg skema ckit and terbaik la....aku suke giler ng lecturer tu....the way die explain untuk convincekan die punye student ttg BASIC COUNSELING ni mmg agak menarik....hurmm, takut plak mencarut2 tak tentu pasal, baik aku bincangkan sedikit ttg COUNSELING.. nak dipendekkan cite, rasenye mesti korg pernah dengar pasal counseling kan???....and, mula2 first time aku dengar pasal counseling ni, bg pandangan aku, bende ni mesti melibatkan orang2 yang bermasalah....just untuk seseorg yang mempunyai masalah mental gak..... sebenarnye persepsi tu memang lari sama sekali......in generally, couseling ni adalah satu kaedah dimana seseorang individu yang mempunyai masalah untuk menentukan keputusan, mempunyai masalah dalaman or luaran yang boleh melibatkan certain pihak n community, yang actually memerlukan die untuk berjumpa dgn seornag pakar dalam mendengar masalah dan memberi advice yang kite bleh refer juga sebagai COUNSELOR.....hurmm, rasenye, macam panjang giler ak punye explanation ttg counseling ni....tapi ini based on my understanding la....dalam sehari-harian, aku suke melhat perwatakan dan character kawan2 aku, and orang disekeling aku..... ada yang gelak, ada yang menangis, ada yang sedih, ada yang marah....ada yg buat perangai macam2.....kehidupan fatamorgana manusia ni bg pandangan aku xpernah lari daripada lakonan manusia yang pelbagai sifat dan perwatakan....kepelbagaian ecosystem watak and character sebenarnye mewujudkan different situation and different problem......untuk mengatasi and menyelesaikan pundak segala permasalahan, thats why la wujud bidang COUNSELING yang actually menjadi satu cabang kepada penyelesaian kepada segala masalah....bidang counseling ini sebenarnye bukanlah sesuatu yang MUDAH, tetapi memerlukan kemahiran yang tinggi dalam 'ABSORB' client punyer situation, memahami cerita dan masalah client, memberi jalan penyelesaian dan sebagainye.....actually, tugas counselor bleh juga kita assume as menolong client yang bermasalah untuk memahami pandangan hidup mereka....seseorang pakar kaunseling seharusnya tidak mempunyai hak untuk membincangkan atau membuka suatu consultation dgn 3rd party....mmg sebenarnye menjadi counselor agak susah juga kalo aku nak compare ng ARCHITECTURE.....sebab ape ak cakap susah???...sebab bidang counseling seperti yang aku cakap tadi memerlukan kemahiran untuk menyerap/absorb dalam situasi client yg bermasalah......ditambahkan lagi client ni banyak jenis.....kaki terajang ade..kaki botol ade...kaki lempang pon ade....xsilap2 kalo salah taktik kompem kene bantai leh client dalam consultation room....aku rase, untuk clarifykan ttg counseling ni, ak juz ade sedikit CRITERIA yg aku tahu untuk menjadi seorang counselor ni iaitu...:

1)seorang counselor ni mestilah mempunyai sikap trustworthy....
2)Friendly to the client
3)Confidentiality
4)Sincere/mestila seorang yang GENUINE dalam menolong dan membantu client....
5)Empathy interms of how you put yourself INSIDE client SITUATION
itself...memahamila maksudnye....
6)PATIENCE adalah main criteria untuk menghadapi client yg bermacam2 ragam n masalah
7)Non-Judgemental..maksudnye seseorang counselor tidak boleh mempunyai buruk
prasangka terhadap client...
8)lasting is PROFESSIONAL dalam menyelesaikan masalah....

hurmm, sebenarnye, ape yang buat aku tertarik untuk belajar dan memberi counseling ni kerana aku dapat merasakan perasaan HAPPY bile dapat menyelesaikan masalah rakan2 aku.....sebab??? actually aku pernah merasa pelbagai macam masalah n aku juga jenis org yang bermasalah dahulu(time kat sekolah).....dapat menyelesaikan masalah rakan2 membuatkan aku rase lebih happy untuk memeruskan hidup n sebagainye.....setiap individu ada masalahnye sendiri.....ok, rasenye, dah 3 jam aku memerap kat C.C zubair ni....tak tau ar brape kene byr pasni.....ahaha....izinkan aku untuk mengundur diri dulu...chow lok pok!!!!.....(bahasa sarawak maksudnye "aku gerak dulu").....(^_^)V

No comments:

Post a Comment